OKURKA

Je jednoletá dýňovitá rostlina s masitými plody obsahujícími plochá semínka vejčitého tvaru, která pochází z východoindické planě rostoucí odrůdy. Tato zelenina, citlivá na mráz, se v Indii pěstovala už ve třetím tisíciletí př. n. l. a odtud se postupně rozšířila až k nám. Dodnes se vyšlechtilo mnoho odrůd okurek, nejvíce známé jsou klasické salátové okurky hadovky (které se pěstují ve sklenících), okurky polní a okurky nakládačky.
Tato plodina se skládá z 97 % z čisté vody, což se projevuje v její nízké výživové hodnotě : 100 g okurky má energetickou hodnotu pouze 67 kJ, ale obsahuje 2,6 g sacharidů, 0,2 g tuků, 0,7 g bílkovin a 0,9 g vlákniny. Z nerostných látek zde najdeme zvláště draslík, dále železo, hořčík i křemík. Vitamíny jsou zastoupeny vitamínem A, C, B1, B2 a hodně E (ten chrání před volnými radikály, které způsobují poškození buněk a jejich stárnutí). Je tu i enzym erepsin, který štěpí bílkoviny, zabíjí baktérie a čistí střeva.

Okurka má i mnoho dalších léčebných účinků. Především působí jako přírodní diuretikum (napomáhá tvorbě moči) a usnadňuje tak vyplavování přebytečné vody ven z těla. Dále pomáhá při detoxikaci organismu, obtížích močového měchýře a při zánětech žaludku, snižuje otoky rukou i nohou, posiluje imunitní systém a zlepšuje zužitkování bílkovin v našem těle.

 

 


KYSANÉ ZELÍ

Kysané zelí má významný zdravotní přínos. Je výborným zdrojem vitamínu C, bakterií kyseliny mléčné, v menší míře pak zdrojem vitamínu K a skupiny vitamínů B, minerálů jako draslík, hořčík či fluor. Kysané zelí podporuje tvorbu krve a hormonů, umožňuje lépe bojovat proti únavě a zvyšuje obranyschopnost organizmu. Pomáhá snižovat krevní tlak a zároveň aktivuje funkci střev a vylučování toxických látek. Má odvodňující účinek, a proto umožňuje rychlé odstraňování odpadních látek z těla.

V dobách, kdy neexistovaly mražené potraviny a potraviny z jižní polokoule nebyly dostupné ve střední a severní Evropě, poskytovalo kysané zelí zdroj důležitých živin během zimy. Mělo svůj význam i v mořeplavbě- například kapitán Cook si s sebou na cesty brával zásoby kysaného zelí, které díky obsahu vitamínu C, pomáhalo zabránit kurdějím. Německé námořnictvo v tomto pokračovalo dokonce i v dobách, kdy to britské přešlo na citróny.

 

 

 

STERILOVANÉ ZELÍ BÍLÉ

Pěstuje se pro listy, které tvoří charakteristickou tuhou hlávku. Přestože se pěstuje od dob prvních Římanů, dosáhlo se uzavřené hlávky až ve 12 století, a to jak u bílého, tak u červeného zbarvení. Rozdíl mezi bílým a červeným zelím je mimo barvy a chuti i v tom, že červené zelí má méně vlákniny, více sacharidů a větší množství vitamínů a minerálů. Hlávky se liší nejen velikostí, ale i tvarem. Nově se hodně pěstují hlávky špičaté.

 

 

 STERILOVANÉ ZELÍ ČERVENÉ

Zelí červené je výborný doplněk a příloha k masům a také vynikající základ na přípravu salátů- například s cibulí, ale také je výborný salát z červeného zelí a červené řepy. Rozdíl mezi bílým a červeným zelím je mimo barvy a chuti i v tom, že červené zelí má méně vlákniny, více sacharidů a větší množství vitamínů a minerálů

 

 

FEFERONY-BERANÍ ROHY

Tyto beraní rohy jsou zpracovávány tradiční metodou sterilováním, hodí se výborně jako doplněk k masu a různým salátům. Jsou velice oblíbené u milovníků pikantních a ostrých jídel. Pikantní a gurmánská pochoutka, doporučujeme k dochucení jídel, salátů a nakládaných jídel.

 

 

MERUŇKY DĚLENÉ

Meruňky obsahují tolik zdraví prospěšných látek, že jim oprávněně patří označení ovoce zdraví. Oranžová barva signalizuje značné množství beta-karotenu, tedy antioxidantu velmi účinného například také v prevenci nádorových chorob. Už tři malé plody přinesou tělu přes polovinu doporučené denní dávky této rostlinné formy provitamínu A. Kromě zdraví prospěšných látek posilujících imunitu, peristaltiku střev a snižujících hladinu cholesterolu nabízejí meruňky i další, jež zpomalují stárnutí organismu. Mají například dobrý vliv na vlasy, nehty i pokožku, odbourávají tuky.

 

 

ČERVENÁ ŘEPA

Červená řepa je dobrým podpůrcem imunty, regeneruje organismus, podporuje růst tkání, má pozitivní vliv na funkci kardiovaskulárního systému, používá se při léčbě rakoviny a zároveň má preventivní účinky i této choroby. Dnes se jí obvykle jenom kořen, a to syrový, vařený, nakládaný v octovém nálevu nebo konzervovaný. Červená řepa je plodina pocházející původně ze středozemní oblasti. Je známá pro své přínosné účinky na lidské zdraví, dnes je oblíbená v Evropě, Severní Americe a spoustě asijských zemí. Obsahuje mnoho vitamínů, minerálů a dalších prospěšných látek.

Konzumace této zeleniny celkově podporuje odolnost organismu. Červená řepa má pozitivní vliv na nervovou soustavu organismu člověka, posiluje nervy. Dalšími jejími nezanedbatelnými účinky jsou pozitivní vliv na vidění a zrakovou ostrost.

 

 

 

HROZNOVÝ KOMPOT

Hrozny jsou lehce stravitelným, chutným zákuskem, který má ovšem také mnoho příznivých účinků na naše zdraví. Hroznové víno se běžně podává lidem při rekonvalescenci. Jsou účinným pomocníkem při zažívacích potížích, zlepšují žaludeční sekreci, střevní perilstatiku, činnost jater. Příznivě ovlivňují srdeční činnost, dýchání, rozšiřování cév, činnost ledvin i výměnu vody v těle. Jsou dobrým zdrojem draslíku. Jinak obsahují jen málo vitaminů a minerálních látek - mají například jen dvacetinu vitaminu C obsaženého v jednom kiwi o stejné hmotnosti. Červené a tmavomodré odrůdy hroznů ve srovnání s hrozny zelenými obsahují hodně antioxidantů, o nichž se vědci domnívají, že neutralizují volné radikály, a tak tělo chrání proti rakovině a srdečním chorobám.


 

 

ŠVESTKOVÝ KOMPOT

Švestky jsou ale především bohatou zásobárnou minerálů, obsahují draslík (srdce, nervy, svaly), fosfor (látková přeměna, zuby, kosti), železo (krvetvorba, okysličování buněk), hořčík (mozek, svaly, metabolismus), vápník (kosti, zuby, nervy) a menší množství síry a zinku.

Všechny jmenované látky jsou nepostradatelné pro zdravé pochody v lidském těle. Švestky byly dříve v jakékoli formě cennou potravinou po celý rok, protože se dají konzervovat hned několika způsoby. V období jara a zimy, s nedostatkem čerstvé zeleniny a ovoce tak sloužily jako zásobárna nedostatkových a zdraví prospěšných látek a v neposlední řadě i zdroj energie.

 

 

 

FEFERONY

pikantní a gurmánská pochoutka, doporučujeme k dochucení jídel, salátů a nakládaných jídel

Potřebujete se zbavit rýmy? Chcete být odolnější vůči různým střevním bakteriím vyvolávajícím průjem? Máme pro vás opravdu jednoduchý recept. Zařaďte do svého jídelníčku pálivé chilli papričky. Možná se vám to zdá jako nesmysl, že může být jeden druh zeleniny tak všestranný a účinkovat od rýmy až po střevní parazity, ale vězte, že feferonky dokáží zvládnout obojí s přehledem na jedničku.

Výhodou feferonek je také to, že je dokážeme úspěšně pěstovat i v našich podmínkách, ale musíme dodržet specifický postup výsadby, který je většinou založený na pěstování na okenních parapetech. Feferonky se tak stávají nejen zdravou součástí našeho jídelníčku, ale také příjemnou a barevnou dekorací našich kuchyní

PRODUKTY

archiv

KONTRAKTAČNÍ DNY

veletrh

TOPlist